Analysemodel til podcast

Analyse kopi.png
se filmen.png
  • Ligheder med andre læste tekster fra pensum og udenfor pensum

  • Kan du bruge novellen?

  • Er novellen relevant?

  • Var det en god oplevelse at læse novellen?

  • Er du enig eller uenig i det, novellen vil sige?

  • Begrund dine svar!!

  • Genre

  • Titel

    • Hvorfor er novellens titel netop denne?

  • Forfatter

    • Ultrakort biografi

    • Hvad kendetegner forfatterens værk?

    • Hvad har han/hun ellers skrevet?

  • Periode

    • Hvilken historisk periode er novellen skrevet i?

    • Hvilken litterær periode er novellen skrevet i?

Præsentation.png
Resume.png
  • KORT resumé gives

Komposition.png

Hvordan er fortællingen bygget op?

Fortælleteknik.png
Miljø.png
  • Det ydre(giv eksempler)

    • Udseende

    • Alder

    • Beskæftigelse

    • Påklædning

    • osv

  • Det indre (giv eksempler)

    • Opførsel

    • Væremåde

    • Følelser

    • Tanker

    • osv

Forholdet mellem personerne i teksten(giv eksempler)

  • Beskriv sproget i teksten (giv eksempler)

    • er det nyt eller gammelt?

    • er det fornemt, almindeligt, slang?

  • Tale

    • direkte tale (“Du er mit livs lys” sagde Karin)

    • indirekte tale (han svarede, at hun da også var meget flink)

  • Indre monolog

    • (“Han er altid så følelseskold og spændende”, tænkte Karin og smilede)

  • Hvad gør det ved vores opfattelse af personerne?

  • Hvad gør det ved tekstens dynamik?

  • Farvesymbolik

    • Hvilke farver omtales i teksten? Undersøg farvernes betydning

  • Symboler

    • Hvilke symboler bruges eller omtales i teksten? Undersøg deres betydning

  • Billedsprog

    • Giv eksempler

  • Hints/spor i teksten

    • Er der gentagne handlinger eller forudsigelser i novellen?

Er der intertekstualitet?