Analysemodel til novelle

-
Kan du bruge novellen?
-
Er novellen relevant?
-
Var det en god oplevelse at læse novellen?
-
Er du enig eller uenig i det, novellen vil sige?
-
Begrund dine svar!!
-
-
-
Få personer
-
En kort fortælling, hvor vi følger én hovedkarakter.
-
Kort tidsperiode.
-
En konflikt
-
-
-
Hvorfor er novellens titel netop denne?
-
-
-
Ultrakort biografi
-
Hvad kendetegner forfatterens værk?
-
Hvad har han/hun ellers skrevet?
-
-
-
Hvilken historisk periode er novellen skrevet i?
-
Hvilken litterær periode er novellen skrevet i?
-
-
KORT resumé gives
Hvordan er fortællingen bygget op?
-
-
Fortløbende
-
Spring
-
Flashback (er der spring tilbage i tiden?)
-
Flash forward(er der spring frem i tiden?)
-
-
-
Fortælleren kan være
-
Hvad gør fortælleteknikken for vores opfattelse af historien?
-
Det faktiske miljø(giv eksempler)
-
Hvor foregår novellen?
-
Hvilke rammer er personerne i?
-
-
Det psykiske miljø(giv eksempler)
-
Hvordan har personerne det hver især?
-
-
Det sociale miljø(giv eksempler)
-
Hvordan har personerne det med hinanden?
-
-
Det ydre(giv eksempler)
-
Udseende
-
Alder
-
Beskæftigelse
-
Påklædning
-
osv
-
-
Det indre (giv eksempler)
-
Opførsel
-
Væremåde
-
Følelser
-
Tanker
-
osv
-
Forholdet mellem personerne i teksten(giv eksempler)
-
Beskriv sproget i teksten (giv eksempler)
-
er det nyt eller gammelt?
-
er det fornemt, almindeligt, slang?
-
-
-
direkte tale (“Du er mit livs lys” sagde Karin)
-
indirekte tale (han svarede, at hun da også var meget flink)
-
-
-
(“Han er altid så følelseskold og spændende”, tænkte Karin og smilede)
-
-
Hvad gør det ved vores opfattelse af personerne?
-
Hvad gør det ved tekstens dynamik?
-
-
Hvilke farver omtales i teksten? Undersøg farvernes betydning
-
-
-
Hvilke symboler bruges eller omtales i teksten? Undersøg deres betydning
-
-
-
Giv eksempler
-
-
-
Er der gentagne handlinger eller forudsigelser i novellen?
-
Er der intertekstualitet?